Selén

Jeden z prvkov s poetickým názvom, ktorý je nevyhnutný pre mnoho biochemických pochodov v organizme. Je súčasťou mnohých enzýmov s antioxidačnými vlastnosťami. Selén ďalej pomáha organizmu v obrane proti oxidačnému stresu, umožňuje regulovať hormóny štítnej žľazy a udržovať obranyschopnosť organizmu. V živočíšnych tkanivách sa v malom množstve vyskytujú aminokyseliny, v ktorých sa selén nachádza. Konkrétne ide o selenometionín a selenocysteín. Hlavnými zdrojmi selénu sú niektoré orechy (majmä para orechy), celozrnné potraviny, mliečne výrobky a hnedá ryža.

Je dokázané, že selén prispieva k normálnej spermatogenéze, k udržaniu normálneho stavu vlasov a nechtov, k normálnej funkcii imunitného systému a k normálnej činnosti štítnej žľazy. Ďalej prispieva k ochrane buniek pred oxidatívnym stresom.

Pri konzumácii 5 porcií práškovej Many či Mana Drinku denne je príjem selénu 55 µg. Užite si Manu ako súčasť pestrej a vyváženej stravy a zdravého životného štýlu. Mana je vhodná pre každého zdravého dospelého jedinca.

Zdroj informácií:

Dietary Reference Intakes for Water, Potassium, Sodium, Chloride, and Sulfate. National Academy Press, Washington, DC: 2005. PMID: 101209392 on-line: www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog/101209392

 

Tolerable upper intake levels for vitamins and minerals, Scientific Committee on Food, Scientific Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies, EFSA 2006, on-line: http://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/efsa_rep/blobserver_assets/ndatolerableuil.pdf

Klinická štúdia:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2010.1727/epdf